מחד גיסא מקור ההכנסה העיקרי של הרשות המקומית הוא ב"מיסוי המוניציפלי" ומאידך גיסא מקור ההוצאה העיקרי של הנישום בעל הנכס הוא מאותו המיסוי – ניגוד עניינים זה יש לבדוק באופן יסודי ומקצועי ולהביא לפתרונו באמצעות בעלי המקצוע המתמחים בתחום.
מקורות ההכנסה של הרשות המקומית הן: מ"העברות ממשלתיות" להפעלת מערכות עירוניות, כגון: חינוך, רווחה וכד'; מ"הכנסות עצמיות" הכוללות פעולות עצמיות נושאות רווח, כגון: השכרת מבנים עירוניים ופעילויות כגון קייטנות, צהרונים וכד'; מ"הכנסה הקשיחה" והמובטחת נובעת מתחומי "המיסוי המוניציפלי", כגון: ארנונה, אגרות, היטלים וכד'. רווח מיוחד מתקבל גם מתאגידי המים והביוב עליהם שולטת מועצת העיר (בעלת המניות בתאגיד) ומקבלת לקופת העירייה דבידנדים הנוצרים מרווחי התאגיד.
תחומי מיסוי מוניציפלי מעוגנים בחקיקת משנה עירונית ובאים לידי ביטוי בחוקי עזר שמועצת העיר מחוקקת – אלה מקבלים את אישור שרי האוצר והפנים.
ההכנסות, לרבות המיסוי המקומי, נועדו לממן את עלויות השירותים להם מחויבת הרשות המקומית לתושביה. חלק מהמיסוי המוניציפלי הוא סוג מס שאין קשר בינו לבין השירותים הניתנים וחלק הוא מסוג "אגרה" או "מחיר" או "היטל" שקשורים לשירות שניתן באופן כזה או אחר.
הארנונה היא סוג של מס עירוני שלו ההשפעה המתמשכת והמשמעותית ביותר בהוצאות של עסק/נכס והיא מוטלת הן על מרכיב הקרקע והן על המרכיב של החלק הבנוי. שעורי המס משתנים מנכס לנכס לפי שטחו, מיקומו וסיווגו לפי שימושיו.
באופן גס ניתן לחלק את תחום המיסוי המוניציפלי לארבע
1. ארנונה – מס כללי לשימושים כלליים של הרשות (כ"א, תחזוקה שוטפת ומתן שירותים עירוניים שונים), והמועלה מדי שנה בשיעור המחושב עפ"י נוסחה הקבועה בחוק.
2. אגרות והיטלים – סוג של תשלומים לצורך שרות ספציפי שמעניקה הרשות, כגון: היתרי בנייה במסגרתם מושתים אגרות והיטלי פיתוח (לביצוע כבישים, מדרכות, תיעול, מים, ביוב שצ"פ וכד'), אגרות שילוט, אגרות שמירה, אגרות אשפה והטמנה לעסקים תעשייתיים וכד'.
3. תשלומי מים וביוב – באמצעות התאגיד אשר ממנים בין היתר גם תחזוקה שוטפת וגם פיתוח תשתיות, כשהיתרה עוברת לקופת הרשות המקומית שהיא בעלת המניות בתאגיד המקומי.
4. היטל השבחה – כנובע משינוי תכנוני דוגמת שינוי בתב"ע (תכנית בניין עיר) המעלה את ערך הנכס הספציפי ומשולם בעת מכירתו של הנכס.
אמנם השלטון המרכזי, קרי הממשלה, העניק לרשויות המקומיות את האוטונומיה לניהול ההכנסות וההוצאות, אך אלה לא תמיד מספיקות, לדעת פרנסי העיר, ולפיכך יש לא פעם ניסיונות להגדיל את ההכנסות באופנים שונים שלא תמיד עולים בקנה אחד עם דרישות החוק.
מכאן שכל עסק חייב לבדוק, עם חיובו הראשון או בתחילת שנת הכספים, את חיוביו המוניציפליים באמצעות בעלי המקצוע בתחום המיסוי המוניציפלי ויחסוך בכך הוצאות רבות ברמה השנתית והרב-שנתית.
מיסוי מוניציפאלי נועד לממן את עלויות הרשות המקומית. חלקו של מיסוי מוניציפאלי הינו מס ואין קשר ישיר בינו לבין השירותים שנותנת הרשות וחלקו מוגדר כאגרה או כהיטל אשר יש בין הטלתם לבין מתן שירות ספציפי של הרשות, קשר כלשהו. חברת פריטקס מתמחה בהפחתת מיסוי מוניציפאלי מזה למעלה מעשר שנים. מיסוי עירוני הינו נדבך חשוב ומשמעותי בהוצאות העסק, ונוגע בעיקר לחיובי ארנונה ולחיובי אגרות והיטלים. בכל הנוגע לארנונה המהווה את מיסוי עירוני המשמעותי ביותר הרי שהיא מוטלת הן על מרכיב הקרקע והן על מרכיב החלק הבנוי. שיעורי המיסוי משתנים בין נכסים שונים ובין שימושים שונים. מומלץ להעביר למומחים של פריטקס את הודעות התשלום של המיסוי המוניציפאלי. לכל שאלה או הבהרה בענייני מיסוי עירוני נשמח לעמוד לרשותכם.
מעוניינים לחסוך בעלויות? צלצלו לפריטקס:
03-5446626