אגרות והיטלי פיתוח, כיצד ניתן להפחיתם או לבטלם כליל
אגרות והיטלי פיתוח אינם גזירת גורל וניתן להפחיתם או לבטלם כליל.
נושא היטלי הפיתוח הוא מורכב וסבוך, לפיכך יוצגו במאמר זה עקרונות הייסוד בלבד ומבלי להתייחס לפסיקה, במקרים פרטניים.
תפקיד הרשויות המקומיות עפ"י חוק הוא להקים תשתיות כבישים, מדרכות וכיו"ב. מאחר והשלטון המרכזי לא ממן תשתיות עירוניות הרי שהרשויות המקומיות עושות כן באמצעות חוקי עזר שהן מחוקקות כך שהתשלום בדמות אגרות והיטלים/דמי השתתפות, שישולמו ע"י בעלי הנכסים או החוכרים לדורות, יכסה את עלויות הפיתוח של התשתיות, וזה צודק להשית את ההוצאות האלה על הבעלים הנהנים מהפיתוח המשרת את נכסיהם.
להבדיל, הארנונה משולמת בגין תחזוקה ושירותים עירוניים ללא קשר להנאה ישירה של בעל הנכס או המחזיק מהשימוש בשירותים שהרשות המקומית מספקת עפ"י חוק – העיר כמכלול, ולכן פה גם המחזיק ולא רק הבעלים נושא בתשלומי הארנונה.
אגרות
בעניין אגרות בנייה יש קושי להפחית או לבטל, אלא במקרים יוצאים מהכלל, שכן מדובר בסכום קצוב, ברור ומוגדר בפשטות, המשולם לוועדה המקומית לתכנון ובנייה בהתאם לכמות הבנייה המבוקשת ולסוגה, בבקשה להיתר הבנייה– האגרה, להבדיל ממס, משולמת עבור שירות מסוים.
היטלי פיתוח
בנושא היטלי הפיתוח יש כר נרחב יותר לערעור על הצדקם ו/או על מחירם. קיימות שתי שיטות חיוב במימון ביצוע תשתיות: "דמי השתתפות" ו"היטל פיתוח" – שיטת דמי ההשתתפות פינתה את מקומה בשנות ה-70 למאה שעברה לשיטת ההיטלים הנהוגה היום, אך לצורך הפחתה או ביטול היטלים ניתן לעשות בה שימוש, היה וכבר שולמו דמי השתתפות בעבר, כדי להפחית או לבטל היטלים שהושתו על הנכס– דמי השתתפות הם תשלומים ששולמו ע"י בעלי הנכס הגובל בגין עלות הפיתוח בפועל עפ"י חלקו היחסי לגופה של פעולת הפיתוח. שיטת ההיטל מחשבת בסיס חישוב אחיד לכלל בעלי הנכסים ברשות באופן ממוצע להוצאות הצפויות ברשות כמערכת רואה פני עתיד.
הרשות המקומית עורכת תחשיב, הלוקח בחשבון את הבניה הקיימת ואת הבנייה העתידית הצפויה ברשות, ואת העלות הכוללת של הנחת התשתיות, ומחשבת את המחיר למ"ר על ידי חלוקה של כלל העלויות (במונה) בכלל השטחים (במכנה).
הרשות המקומית מחוקקת את תשלומי החובה הללו במסגרת חוקי עזר ייעודיים להיטל – לכל היטל חוק עזר נפרד משלו, ואלה ההיטלים העיקריים: סלילה ומדרכות; תיעול; ביוב; הנחת צינורות. מאז הקמת תאגידי המים והביוב, את שני ההיטלים, ביוב והנחת צינורות, גובה התאגיד. את היטלי הסלילה ותיעול גובה הרשות המקומית. הכל, לרבות ביוב והנחת צינורות יהיו עפ"י חוקי העזר שחוקקה הרשות. בעת האחרונה עולה ופורח היטל נוסף וחדש הפופולרי ברשויות המקומיות, הוא היטל השצ"פ– לצורך פיתוח שטחים ציבוריים פתוחים.
מי משלם, מתי משלמים ועל מה משלמים
התשלומים הם חד-פעמיים ולא ניתן לחייב את אותו השטח פעמיים. המשלם הוא הבעלים של הנכס או חוכר לדורות – היה וההיטל הנדרש שולם כבר בעבר, עליו נטל ההוכחה. ישנם ארבעה זמנים בהם הרשות המקומית יש ביכולתה לגבות בגין היטלים: בעת הגשת בקשה להיתר בנייה; בעת מועד מכירת הנכס; בעת מועד ביצוע התשתית על ידי הרשות; בעקבות סקר ייזום לבדיקת חיובים.
היטל יוטל בשני מצבים בסיסיים:
- כאשר מונחת לראשונה תשתית בשטח הגובל בנכס – החיוב הוא בגין שטח הקרקע בלבד במקרה שאין עליו מבנה או אין כוונה לבנות באותו השלב. במקרה ויש עליו מבנה ישולם גם עבור המבנה (למגורים יחושב במ"ר ולבניינים שאינם למגורים יחושב במ"ק).
- כאשר מוגשת בקשה להיתר בנייה– אם קיימות כבר תשתיות הגובלות בנכס יחויב בעל הנכס בתשלום עבור שטח המבנה או התוספת למבנה, בלבד (סביר להניח שעבור הקרקע כבר שולם בעבר – אם חויבתם אז רצוי לבדוק). אם לא קיימות תשתיות קיימות גובלות אזי כאמור בסעיף 1 לעיל.
מה בודקים
- האם האגרות וההיטלים הושתו כדין – עפ"י חוקי העזר ותעריפיהם, ברשות הספציפית.
- האם הרשות המקומית עמדה בתנאים להקמת התשתיות בטרם שלחה את דרישות התשלום בגין ההיטלים הרלוונטיים.
- האם הרשות המקומית ביצעה או מימנה את ביצוע העבודות.
- האם יש כפל תשלום בגין אותן עבודות בשמות שונים.
- האם יש טעויות בחישובי השטחים, בזהות הבעלים והתעלמות מתשלומים קודמים בגין אותן עבודות.
- האם התחשיב המונח ביסוד חוק העזר שגוי.
תקיפת חוקיות דרישות התשלום
עקרון הייסוד המונח ביסוד החיובים הוא שהתשלומים הללו נועדו לשיפוי הרשות על הוצאותיה ולא כדי להעשיר את קופתה מעבר להוצאותיה הממשיות. לפיכך, אם הרשות חורגת מסמכויותיה בהחלטותיה ו/או משיתה חיובים מופרזים, החורגים ממתחם הסבירות– קרי הרשות לא פעלה כחוק.
חוקי העזר הם בבחינת חקיקת משנה ולפיכך באשר יש סתירה בין חקיקה ראשית לבין חוקי העזר הרי שהחקיקה הראשית גוברת – מאחר ומדובר בהחלטות מינהליות ניתן לתקוף את חוקיות חוקי העזר ודרישות התשלום הנגזרות מהם בדרך של תקיפה ישירה באמצעות עתירה מינהלית או תובענה לסעד הצהרתי או תקיפה עקיפה בעת שהרשות תתבע את התשלום המופרז ו/או הלא חוקי.
ובכן, יש מה לעשות בעניין החיובים באגרות והיטלים, לחסוך כספים רבים וטובים – מאחר והעניין סבוך, מורכב ומקצועי, יש לשכור את הגורמים המקצועיים המתאימים המומחים לדבר לבדיקה ולטיפול בחיובים.
למידע נוסף צלצלו כבר עכשיו אל חברת פריטקס:
03-5446626
***החברה אינה מספקת טיפול ויעוץ משפטי