רשויות מקומיות מנסות מדי שנה להעלות/להפחית (בעיקר להעלות) את מיסי הארנונה בדרכים שונות. לעיתים זה נעשה על ידי שינוי אופן המדידה של הנכס ולעיתים על ידי שינוי סיווגו. דרך המלך לשינוי רדיקלי של הכנסות הרשות תהיה בשינוי הבסיס לארנונה בצו המיסים, ועל כך להלן הצגת הדברים המתייחסת להעלאה השנתית בארנונה – הדבר נעשה בכל שנת מס בנפרד, וחלותו על אותה שנת מס ואילך.
ראשית דבר היא בחוק לייצוב המשק, התשמ"ה-1985 אשר מטרתו הייתה להוריד את שיעורי האינפלציה משיעור של כ-450% לשנה לכלל השיעור המקובל באותה תקופה בעולם המערבי, קרי כ-5%. חוק זה הגביל גם את סמכות הרשויות המקומיות להקטין את גירעונן באמצעות העלאת תעריפי הארנונה. במסגרת זו נקבע מנגנון אוטומטי להעלאה בתעריפי הארנונה, מקסימום ומינימום בסיווגים העיקריים, לרבות העברת הסמכות לאשר העלאת תעריפי ארנונה לידי שרי הפנים והאוצר, באישור חריג. מתוך כך וכנגזרת חוקק בהמשך חוק ההסדרים במשק המדינה אשר קיבע את הכללים האלה בחלותם עד לעצם היום הזה – אלה ידועים כ"חוקי ההקפאה", אשר מעבר למוגדר בהם לא ניתן לגבות ארנונה.
כל רשות מקומית מאשרת מדי שנה בשנה במועצת הרשות, עד ל-1 ביולי בשנה הקודמת לשנת המס עליה מוטלת הארנונה, את צו המיסים שיחול באותה שנת מס צפויה. מדובר במס המוטל על ה"מחזיק" (בעלים או שוכר) בשלושה סוגי נכסים עיקריים: בניין (מגורים ושאינו למגורים), אדמה חקלאית וקרקע תפוסה, כדי לממן את פעולות הרשות ושירותיה למחזיקים כדין.
רשות מקומית המעוניינת להעלות/להפחית את תעריפי הארנונה, עליה לבקש ולקבל את אישור שרי הפנים והאוצר לבקשה.
במסגרת זו יש מספר סוגי העלאות/הפחתות במיסי הארנונה:
- העלאה אוטומטית לפי סעיף 7 לחוק ההסדרים במשק המדינה, התשנ"ג-1992 המורכב ממדד המחירים לצרכן וממדד השכר הציבורי – לשנת 2017 יהיה זה בשיעור 1.77%.
- הרשות יכולה להגיש בקשה לביצוע הפחתת ארנונה חריגה, בתנאים מסוימים– בקשת אישור חריג בארנונה, הטעונה אישור השרים (פנים ואוצר).
- הרשות המקומית יכולה להגיש בקשה להעלאה חריגה, בשיעור מירבי שלא יעלה על 7.5%, כולל שיעור העדכון האוטומטי בסך 1.77% לשנת 2017, בתנאים מסוימים – מדובר בתוספת לשיעור ההעלאה האוטומטית אשר עליה תחליט מועצת הרשות המקומית ובאישור השרים (פנים ואוצר).
- על כל זאת יש את האפשרות לשנות את התעריפים של הסיווגים במתחם תעריפי המינימום והמקסימום שקובע החוק, באישור השרים (פנים ואוצר).
יצוין כי לפני העברת בקשה לאישור חריג להטלת ארנונה למשרד הפנים (הפחתה/העלאה), על הרשות להודיע לכל תושב באופן אישי על כוונתה זו – האישורים החריגים מפורסמים גם באתר משרד הפנים וגם במשרדי הרשות המקומית.
מדי שנה בשנה מתפרסמים בתקנות ההסדרים במשק המדינה, הנגזרים מחוק ההסדרים, שעורי המינימום והמקסימום בסיווגים העיקריים לקביעת תעריפי הארנונה – 13 תעריפים לסיווגים העיקריים, מהם נגזרים סיווגי המשנה הספציפיים יותר.
היה ורשות מקומית רוצה לבצע שינוי בסיווג או תת סיווג של נכס, עליה להגיש בקשה לאישור חריג בארנונה הטעונה אישור השרים (פנים ואוצר) ובכל מקרה לא יותר משיעורי המינימום והמקסימום שפורסמו בתקנות.
התנאים הכלליים להעלאה חריגה בארנונה (מעבר להעלאה האוטומטית)
- התעריף הקיים נמוך בהשוואה לתעריפים הקיימים והנהוגים ברשויות סמוכות ו/או דומות.
- שיעור העדכון יהיה בין 5%-7.5% בהתאם לפרמטרים השונים של הרשויות.
- שיעור העדכון, יכול שיתבסס גם על תכנית הבראה/התייעלות.
התנאים הכלליים להפחתה חריגה בארנונה (לאחר העדכון האוטומטי)
אפשרות א'
- הרשות צריכה להיות מוגדרת כרשות יציבה וגרעונה המצטבר אינו עולה על 15% מההכנסה השנתית, ואינו בסולם עולה משנה לשנה.
- הרשות אינה תחת תכנית הבראה/התייעלות (אלא במקרים חריגים ובנסיבות מיוחדות).
- הרשות צריכה להיות מאוזנת תקציבית ותוכיח שתמשיך להיות מאוזנת גם אחרי ההפחתה.
- התעריף הקיים גבוה בהשוואה לרשויות סמוכות ו/או דומות.
- יבחנו השלכות של ההפחתה על רשויות גובלות באשר לתחרות על שימושי קרקע.
- המשמעות של ההפחתה לא תהיה בבחינת הנחה בארנונה.
אפשרות ב'
- מדובר במסלול מיוחד ליצירת מנועי צמיחה לרשויות עד דירוג 4 סוציואקונומי/פריפריאלי או בניהול ועדה ממונה (לא יחול על מועצות אזוריות) בנכסים בסיווג "תעשייה" ו"משרדים שירותים ומסחר" בלבד.
- הרשות מאוזנת תקציבית ואחוז הגביה אינו נמוך בהשוואה לרשויות סמוכות ו/או דומות.
- ההפחתה לא תביא לירידה בסך החיוב של ארנונה לעסקים בהתחשב בצפי למשיכת עסקים נוספים לרשות.
- הרשות פועלת ביעילות יחסית בהתאם לשיעורי הגביה ונתוני חריגות השכר.
הדרכים לתקוף את החלטות הרשות בעניין העלאה/הפחתה בתעריפי הארנונה השנתיים
- בג"צ.
- עתירה מינהלית.
- תובענה ייצוגית.